BIOETHICS AND BIO-LAW
Educational goal
The course aims at:
a) acquiring knowledge on ethical and legal problems raised by the increasing development of science and technology; b) acquiring competences on the main theories in the pluralistic discussion (libertarianism, utilitarianism, pragmatism, personalism); c) taking into account jurisprudence and norms that discipline these issues.
Educational goal
The course aims at:
a) acquiring knowledge on ethical and legal problems raised by the increasing development of science and technology; b) acquiring competences on the main theories in the pluralistic discussion (libertarianism, utilitarianism, pragmatism, personalism); c) taking into account jurisprudence and norms that discipline these issues.
scheda docente
materiale didattico
I. Dignity and autonomy between bioethics and the market (surrogacy, prostitution)
II. Dignity and self-determination (end-of-life choices and informed consent)
III. Conscientious objection
- P. Borsellino, Bioetica tra “morali” e diritto, Raffaello Cortina, Milano, 2018, cap. 1 (La bioetica. Problemi, sviluppi, prospettive), con esclusione del par. 9: pp. 21-57; M. Reichlin, Fondamenti di bioetica, Il Mulino, Bologna, 2021: cap. 2 (Tipi di etiche normative: pp. 29-47); cap. 8 (Il diritto alle cure e l'allocazione delle risorse sanitarie), escludendo il par. 8.3; e cap. 9 (Il potenziamento delle capacità umane), limitato al solo par. 9.1.
.
Thematic sections:
I
- L. Ferrajoli, Dignità e libertà, in Dignità e autonomia tra bioetica e mercato, a cura di F. Mastromartino, G. Pino, in “Rivista di filosofia del diritto”, 1, 2019, pp. 23-32; O. Giolo, Il giusfemminismo e le sfide del neoliberismo. A proposito di soggetti, libertà e diritti, in Teorie critiche del diritto, a cura di M.G. Bernardini, O. Giolo, Pacini, Firenze, 2017, pp. 207-230; F. Poggi, Dignità e autonomia: disaccordi semantici e conflitti di valore in Dignità e autonomia tra bioetica e mercato, a cura di F. Mastromartino, G. Pino, in “Rivista di filosofia del diritto”, 1, 2019, pp. 33-50; Sandel, Quello che i soldi non possono comprare. I limiti morali del mercato, Feltrinelli, Milano, 2012, Introduzione (Mercati e morale) e cap. 3 (Come i mercati allontanano la morale), rispettivamente pp. 11-22 e pp. 95-130
II
- L. d’Avack, Il dominio delle biotecnologie, cap. II (Scelte di fine vita e consenso informato), Giappichelli, Torino, 2018: pp. 69-159 (ma tenendo presente Riferimenti normativi e carte internazionali)
III
- F. Mastromartino, Esiste un diritto generale all’obiezione di coscienza?, in “Diritto e questioni pubbliche”, 1, 2018, pp. 159-181.
Files of the course exam texts, except for L. d'Avack's volume will be uploaded to the e-learning platform.
STUDENTS WHO DO NOT ATTEND THE COURSE LECTURES ARE REQUIRED TO SUPPLEMENT THE PROGRAM BY STUDYING THE FOLLOWING TEXTS:
- A. Facchi, O. Giolo, Libera scelta e libera condizione, Il Mulino, Bologna, 2020.
- F. Mastromartino, Due concetti di dignità per due concetti di autonomia?, in “Diritto e questioni pubbliche”, 1, 2021, pp. 239-263.
Programma
The teaching program will focus on the relationship between conflicting values and fundamental principles. After an introductory section, aimed at presenting the fundamental terms of bioethics and biolaw, some of the most relevant and today's most discussed issues will be explored in depth, through constant reference to practical and case law cases:I. Dignity and autonomy between bioethics and the market (surrogacy, prostitution)
II. Dignity and self-determination (end-of-life choices and informed consent)
III. Conscientious objection
Testi Adottati
Introductory section:- P. Borsellino, Bioetica tra “morali” e diritto, Raffaello Cortina, Milano, 2018, cap. 1 (La bioetica. Problemi, sviluppi, prospettive), con esclusione del par. 9: pp. 21-57; M. Reichlin, Fondamenti di bioetica, Il Mulino, Bologna, 2021: cap. 2 (Tipi di etiche normative: pp. 29-47); cap. 8 (Il diritto alle cure e l'allocazione delle risorse sanitarie), escludendo il par. 8.3; e cap. 9 (Il potenziamento delle capacità umane), limitato al solo par. 9.1.
.
Thematic sections:
I
- L. Ferrajoli, Dignità e libertà, in Dignità e autonomia tra bioetica e mercato, a cura di F. Mastromartino, G. Pino, in “Rivista di filosofia del diritto”, 1, 2019, pp. 23-32; O. Giolo, Il giusfemminismo e le sfide del neoliberismo. A proposito di soggetti, libertà e diritti, in Teorie critiche del diritto, a cura di M.G. Bernardini, O. Giolo, Pacini, Firenze, 2017, pp. 207-230; F. Poggi, Dignità e autonomia: disaccordi semantici e conflitti di valore in Dignità e autonomia tra bioetica e mercato, a cura di F. Mastromartino, G. Pino, in “Rivista di filosofia del diritto”, 1, 2019, pp. 33-50; Sandel, Quello che i soldi non possono comprare. I limiti morali del mercato, Feltrinelli, Milano, 2012, Introduzione (Mercati e morale) e cap. 3 (Come i mercati allontanano la morale), rispettivamente pp. 11-22 e pp. 95-130
II
- L. d’Avack, Il dominio delle biotecnologie, cap. II (Scelte di fine vita e consenso informato), Giappichelli, Torino, 2018: pp. 69-159 (ma tenendo presente Riferimenti normativi e carte internazionali)
III
- F. Mastromartino, Esiste un diritto generale all’obiezione di coscienza?, in “Diritto e questioni pubbliche”, 1, 2018, pp. 159-181.
Files of the course exam texts, except for L. d'Avack's volume will be uploaded to the e-learning platform.
STUDENTS WHO DO NOT ATTEND THE COURSE LECTURES ARE REQUIRED TO SUPPLEMENT THE PROGRAM BY STUDYING THE FOLLOWING TEXTS:
- A. Facchi, O. Giolo, Libera scelta e libera condizione, Il Mulino, Bologna, 2020.
- F. Mastromartino, Due concetti di dignità per due concetti di autonomia?, in “Diritto e questioni pubbliche”, 1, 2021, pp. 239-263.
Modalità Erogazione
The course includes: - Lectures; - Discussions with students on the topics covered; - Seminars with external guests.Modalità Valutazione
Verification of learning is through an oral examination. In the oral examination, students should demonstrate mastery of the topics covered in the recommended texts, the ability to distinguish the notions learned and apply them to the analysis of problems, and terminological rigor in the exposition of the contents of the examination program.